måndag 18 juni 2018

Grovstädning

För ett par veckor sedan fick vi brev ifrån anticimex.  3 av våra grannar har haft provlem med myror. Faraomyror heter dem. De äter tydligen livsmedel.


Vi har inte haft såna myror men anticimex ville göra en inspektion och eventuell sanering. I brevet stod det att man skulle tömma alla köksåp och göra rent ordentligt, dra ut spisen och göra rent där med. Jörgen packade ner allt ifrån alla våra köksskåp och lådor i flyttkartonger och jag skurade och torkade r allt.

Dagen efter var jag i tvättstugan och jag träffade på en granne. Jag frågade då henne om hon hade tömt alla köksskåp? Hon svarade nej.
, att det behövde man inte göra,för en annan granne hade tydligen ringt anticimex och frågat och de hade svarat att man bara behövde tömma de skåp där man hade livsmedel i. Suck...tänkte jag. Hemma hade vi 7-8 flyttkartonger med allt ifrån köksskåpen. jag ringde till anticimex själv och frågade. Vilket stämde att man bara behövde ta ur de skåp med livsmedel som skafferier,kyrddor m.m. Jag ha...kunde ni inte ha skrivit det på lappen. Men men då fick man i alla fall det grovstädat i skåpen. Vilket var skönt. Grovstädning gör jag ca 2 gånger per år i köket. Då menar jag att jag skurar ut alla skåp och lådor och diskar allt. Skafferier och sånt går vi igenom oftare. Så det var ju skönt att det är avklarat.

När anticimex kom hit och gjorde sin inspektion så visades det att vi inte hade några faraomyror. han sa att de lägger flera bon och de försvinner inte med myrrdoser utan man måste sanera med nån gel. Han kollade ordentligt i alla skåp och bakom spisen. Men han sa inga tecken alls på myror eller deras bo. Åhh skönt. Det hade ju krypit i mig bara av tanken...usch äckligt ju. han sa att han även ville kolla i badrummet för de trivs även där också. Men nope inga tecken där heller. Såååå skönt.

Ja men nu är i alla fall köket färdigstädat.

Nu har jag duschat mina plastblommor. De står på fönsterbrädan ovanför soffan. Vid de småfönstrena. Ska damma där nu. Det blir sååå fruktansvärt dammig överallt på en gång. Vi har nästan alla fönstrena öppna nu på sommaren.

Jag har även putsat alla fönster. Men jag förstår inte hur jag ska kunna putsa fönstrena på utsidan i sovrummen? Fönstrena går utåt. Och sovrummena är ju på en våning upp. Jag får köpa en längre skrapa så att man kommer åt. Det är ju utsidan som är skitigast. Men resten är ju klara i alla fall.

Det tar tid att grovstäda när man har barn. Man måste ju ta pauser för lek,mat,duschning,sövning m.m. Tiden räcker inte riktigt till. Men jag klagar inte. Det hade jag räknat med innan jag fick barn. Men det kliar i mina fingrar. Jag är ju annars pedantisk och vill gärna ha det snyggt och rent hela tiden. Men som sagt man hinner inte alltid med allt. Eller man får räkna med att det tar länre tid att slutföra det man hade påbörjat.

Ja nu ska jag fortsätta i alla fall. Elias kommer nog att vakna när som helst. Ha en fin dag så hörs vi i nästa inlägg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar